marca 19, 2017

Bawmy się wspólnie. Kompendium zabaw dla dzieci od 3 lat. Dokładny opis. (część III)

Przed Wami kolejna odsłona naszego kompendium zabaw dla dzieci od lat trzech.
Dobrej zabawy :) 


Warzywa i owoce.

Wiek dziecka: od 4 r.ż.

Cele:
utrwalenie nazw warzyw
wyczulenie zmysłu dotyku i smaku
zachęcanie dziecka do pomocy w kuchni

Rekwizyty:
warzywa i owoce dostępne w domu, opaska na oczy.

Miejsce zabawy:
 kuchnia

Co warto wiedzieć o zabawie?
Zasadą poznawania otoczenia dla dzieci w wieku przedszkolnym jest wielozmysłowość. Oznacza to, że dziecko lepiej przyswaja wiedzę, jeśli działamy na więcej niż jeden zmysł. Dotyk i smak silnie oddziałują na przedszkolaki, a zaproponowana zabawa właśnie na tym bazuje. Rezygnując ze zmysłu, którym posługujemy się na co dzień – wzroku, angażuje inne zmysły.

Przebieg:
Zawiązujemy dziecku oczy i dajemy do ręki warzywo lub owoc. Jego zadaniem jest rozpoznać, jakie to. Gdy widzimy, że prawidłowe rozpoznanie sprawia dziecku problem, możemy podpowiedzieć, jak ono wygląda (kolor, kształt). Kiedy nadal dziecku trudno odgadnąć, dajmy mu spróbować kawałek warzywa lub owocu, żeby rozpoznało je po smaku. Zabawę warto zakończyć wspólnym zrobieniem sałatki lub surówki.

Wskazówki:
 Ważne jest ustalenie na początku zasad zabawy: „dzisiaj twoje oczy odpoczywają, a za to popracują rączki i buzia. Umawiamy się, że oczy są zawiązane i nie podglądasz inaczej przerywamy zabawę.”



JAKIE TO SŁOWO?


Wiek dziecka: 5 lat i więcej

Cele:
· Dokonywanie analizy i syntezy wzrokowej
· Pobudzanie pamięci oraz procesów myślowych
· Przybliżanie aspektu porządkowego liczb

Rekwizyty:
pojemniki, kubeczki, ewentualnie kreda lub kawałek kartki i flamaster.

Miejsce zabawy:
Każde, gdzie jest kawałek placu do pisania (może być to piasek, beton, kiedy mamy kredę, a nawet w deszczowy dzień możemy przeprowadzić zabawę w domu na kartce papieru).

Co warto wiedzieć o zabawie?
Zabawa jest ciekawsza, kiedy uczestniczy w niej więcej niż jedno dziecko. Wtedy mogą na zmianę odkrywać literki i zgadywać.
Aspekt porządkowy liczb (pierwszy, drugi, itd.) nie jest łatwy dla dzieci i często zdarza się, że unikają one w mowie jego używania, ponieważ nie do końca wiedzą jak stosować te formy. Podczas tej zabawy mają okazję się tego nauczyć. Zachęcajmy je do tego zadając pytanie, np. który kubeczek mam teraz odsłonić? Jeśli dziecko użyje złej formy poprawmy je łagodnie, bez karcenia. Pamiętajmy, że ono dopiero się uczy.

Przebieg:
Wymyślamy jakieś słowo ze znanych dziecku liter. Prosimy dziecko, aby przez chwilę odwróciło się do nas tyłem. W tym czasie zapisujemy literki danego słowa na piasku, kartce lub betonie. Słowo piszemy tak, aby każdą z liter można było zakryć osobnym kubeczkiem. Gdy litery są już zakryte prosimy dziecko, żeby się odwróciło. Wyjaśniamy dziecku ze pod każdym kubeczkiem jest jedna litera za słowa, które ma odgadnąć. Od jego decyzji zależy, w jakiej kolejności będziemy odsłaniali kubeczki. Odkrywamy kubeczek, który dziecko wskaże, jeśli nie wie, jakie to słowo prosimy żeby wybrało drugi kubeczek do odkrycia. Po każdej odkrytej literce może podać propozycje, jakie to słowo.

Wskazówki:
Na początek dobrze jest napisać krótkie słowo, np.: MAMA, LATO, żeby dziecko zachęcić do zabawy, ucieszyć je sukcesem z szybkiego odgadnięcia słowa. Pojemniki do zakrywania nie mogą być zbyt małe, żeby można było zmieścić pod nimi dobrze widoczne litery.

JESTEM GŁOSKĄ...

Wiek dziecka: od 5 r. ż.

Cele:
· Ćwiczenie artykulacyjne wybranych głosek
· Usprawnianie rzutu i chwytu oraz koordynacji ręka – oko
· Rozwijanie logicznego myślenia
· Wyróżnianie głosek w nagłosie

Rekwizyty: piłka

Miejsce zabawy: ogród, podwórko, itp...

Co warto wiedzieć o zabawie? 
Łączy w sobie wiele aspektów. Począwszy od ruchowego podczas łapania i rzucania piłki, poprzez logopedyczne – skupienie się na ćwiczeniu głosek, z którymi dziecko ma problem, po językowy (składnia) – umiejętność dokonywania rozkładu słowa na głoski i składania go w nowej formie.

Przebieg: 
Rodzic proponuje zabawę piłką, w której dziecko będzie jakąś głoską np. P. Wyjaśniamy dziecku, że skoro jest tą głoską może wymieniać słowa, które zaczynają się tylko na nią. Kiedy rzucę do ciebie piłkę i powiem słowo na inną głoskę musisz mi odrzucić piłkę nic nie mówiąc. Kiedy będzie to słowo na głoskę P odrzuć piłkę i powiedz je głośno.

Wskazówki: 
Można „zamienić” dziecko w głoskę, z którą ma problemy w artykulacji, np. sz, c, ś, ż,... wtedy będzie miało okazję poćwiczyć ją. W pozycji nagłosu (czyli na początku słowa) jest to stosunkowo łatwe. Zwróćmy wtedy uwagę na poprawna wymowę i prośmy dziecko o powtórzenie, jeśli robi to niewyraźnie.



 KOLORY

Wiek dziecka: 3 – 4 lata

Cele:
• Nauka rozróżniania kolorów
• Ćwiczenie sprawności w rzutach i chwytach
• Usprawnianie logicznego myślenia
• Ćwiczenie szybkości reakcji
• Możliwość odwrócenia zasad


Rekwizyty: piłka


Miejsce zabawy: podwórko lub dom



Co warto wiedzieć o zabawie?
Dzieci 3-letnie rozróżniają jeszcze małą ilość kolorów. Niektóre czasem nie są w stanie wymienić nawet podstawowych barw. Dlatego też jest to dobre ćwiczenie na zdobycie wiedzy z tego zakresu. Z dzieckiem 3-letnim zabawę powinno się zacząć od tych kolorów, które już kojarzy. Mogą to być nawet dwa, trzy kolory. Na początku, nie będzie to łatwe zadanie, zwłaszcza że dziecko oprócz wymyślenia rzeczy w danym kolorze, ma jeszcze złapać piłkę i odrzucić ją do Rodzica. Miękka, lekka piłka w odpowiednim rozmiarze ułatwi dziecku zabawę.



Przebieg:
Wersja I: Rodzic staje naprzeciwko dziecka z piłką i wymienia słowo, które występuje w przyrodzie w jednym określonym kolorze.* Może to być trawa, niebo, cytryna, pomidor, ogórek, słońce, mleko, itp. Zadaniem dziecka jest wymienić kolor, jaki jest przypisany danej rzeczy.
Wersja II: Zamieniamy role. Teraz my wymieniamy kolor, a dziecko podaje nazwę rzeczy w tym kolorze.



Wskazówki:
Aby dołączyć nowy kolor do zabawy możemy przygotować dziecko w sytuacjach codziennych do rozróżniania i kojarzenia danej barwy. Mówimy np. popatrz jaki piękny czerwony kolor mają pomidory, które dzisiaj kupiłam! W innej sytuacji pokażmy truskawkę i zapytajmy dziecko jaki ma kolor. Gdy już kojarzy, że to czerwony, przy następnej zabawie możemy go wymienić. Jeśli dziecko zna już wszystkie podstawowe kolory możemy dołączać kolory pochodne: pomarańczowy, fioletowy, etc.




KOSTKA Z ZADANIAMI

Wiek dziecka : od 4 r.ż.

Cele:
- przeliczanie w zakresie 1 – 6
- usprawnianie motoryki wielkiej i małej
- rozwijanie pomysłowości, szybkości myślenia

Rekwizyty:
kostka do gry (ewentualnie wykonana własnoręcznie z dzieckiem)

Miejsce zabawy: 
dywan lub inne dogodne miejsce

Co warto wiedzieć o zabawie?
Polecam wykonanie własnoręcznie kostki dla osób z wyobraźnia przestrzenną nie będzie to aż tak trudne. Można tutaj poprosi tatusia dziecka do pomocy. Mężczyźni maja lepszy zmysł konstrukcyjny. Warto wykonać taką kostkę z kilku powodów. Dziecko w tym wieku woli duże, łatwe do trzymania zabawki. Przeliczenie oczek na takiej kostce odbywa się sprawniej. Trzeci powód to fakt, że dziecko chętniej się bawi zabawką wykonaną razem z rodzicem, niż gotową.

Przebieg:
Prosimy dziecko aby rzuciło kostką i przeliczyło ile wypadło oczek. Teraz wymyślamy zadanie z tą liczbą. Np.: jeśli wypadła liczba 5 mówimy: klaśnij 5 razy. Dziecko klaszcze i odlicza głośno do pięciu.
Teraz kolej na wymyślenie zadania przez dziecko a rodzic rzuca kostką.
Przykłady zadań:
- skacz jak żabka
- tupnij nogą
- prześlij buziaki
- skacz na jednej nodze
- podrap się za uchem
- mrugnij oczami
(Oczywiście każde zadanie wykonujemy tyle razy, ile wypadło oczek na kostce)

Wskazówki: 
Kiedy mamy więcej niż jedno dziecko w wieku przedszkolnym zabawa może przebiegać w ten sposób, że dzieci wymyślają sobie zadania nawzajem.




Copyright © 2016 Mother and Son , Blogger