marca 12, 2017

Bawmy się wspólnie. Kompendium zabaw dla dzieci od 3 lat. Dokładny opis. (część II)

Zapraszam na drugą część Kompendium zabaw dla dzieci od 3 lat.

Pierwszą możecie zobaczyć TUTAJ


CO MAM NA MYŚLI?

Cele:
· Ćwiczenie spostrzegawczości
· Rozwijanie umiejętności wnioskowania i logicznego myślenia
· Umiejętność formułowania pytań

Rekwizyty: przedmioty znajdujące się aktualnie w naszym otoczeniu

Miejsce zabawy:
Różne pomieszczenia w domu; miejsca, gdzie czekamy długo z dzieckiem i możemy w ten sposób zapełnić czas.

Przebieg: 
Rodzic wybiera sobie jakiś przedmiot z otoczenia i zaczyna go opisywać, zadaniem dziecka jest zgadnąć, o jaki przedmiot chodzi, np. jest to plastikowe, ma cyferki, zakręconą sprężynkę, czasami wydaje dźwięki, ma słuchawkę. Rozwiązanie to – TELEFON.

Wersja poszerzona:
Dziecko zadaje nam pytania na temat wybranego przez nas przedmiotu. W tej sytuacji nasza pociecha uczy się zadawać takie pytania, które okażą się przydatne do rozwiązania zagadki.

Wskazówki:
Opisując odgadywany przedmiot, staramy się zaczynać od rzeczy, które są wspólne dla wielu przedmiotów. Następnie po woli dochodzimy do takich elementów, które są charakterystyczne tylko dla wybranej rzeczy. W ten sposób zabawa ma ciekawszy przebieg.
Wersja poszerzona zabawy, jest przeznaczona dla dzieci 5–6-letnich. Dla młodszych dzieci układanie właściwych pytań będzie zbyt trudne.



CO ROBIĘ?


Cele:
Uwrażliwianie percepcji słuchowej
Rozwijanie słuchu fonematycznego
Wyciszenie dziecka

Rekwizyty: 
różne przedmioty (codziennego użytku) znajdujące się w pokoju lub kuchni

Miejsce zabawy: 
pomieszczenie w domu, gdzie jest dużo przedmiotów, które wydają dźwięki.

Co warto wiedzieć o zabawie?
Możemy się bawić z dzieckiem w dowolnym czasie. Ale jest to również dobra okazja do zajęcia dziecka, kiedy musimy coś zrobić, a ono chce koniecznie przebywać w naszym towarzystwie. Jedyny warunek z naszej strony jest wtedy taki, że dziecko siada sobie gdzieś w pobliżu i słucha.

Przebieg: 
Prosimy dziecko, żeby zakryło oczy, a my w tym czasie wykonamy jakąś czynność (która wiąże się z wydawaniem dźwięków). Zadaniem dziecka jest powiedzieć co robi rodzic.
Przykłady takich czynności to: odkręcanie kranu, uderzanie łyżeczką w szklankę, włączenie kontaktu, włączenie gazu, przykrywanie garnka pokrywką, klaskanie w ręce, włączanie urządzeń (np. mikser, sokowirówka, itp.).


Wskazówki: 
Czasami dzieci mogą mieć problemy z przestrzeganiem zasady zamykania oczu i nie podglądania. Zachęćmy je wtedy ukazując sensowność zabawy wyłącznie wtedy, gdy trzymamy się tej zasady. Dzieci młodsze szybciej zmęczy ta zabawa, a dokładniej siedzenie w jednym miejscu, kontrolujmy więc ich zachowanie. Jeśli nasza pociecha kręci się, nie chce współpracować to znak, że pora zmienić jej aktywność na inną.


CO ZNIKNĘŁO?


Cele:
· Doskonalenie pamięci wzrokowej
· Ćwiczenie szybkości kojarzenia
· Usprawnianie motoryki małej


Przebieg: 
Rodzic prosi dziecko o przyniesienie kilku drobnych przedmiotów z pokoju. W przypadku 4-latków zaczynamy od 4, 5 przedmiotów i zwiększamy ich liczbę, gdy widzimy, że dziecko dobrze sobie radzi.
Siadamy z dzieckiem naprzeciwko siebie i oglądamy przedmioty, nazywamy je (przy okazji rodzic może sprawdzić, czy dziecko zna nazwę każdego z przedmiotów). Po obejrzeniu rozkładamy je w rządku między sobą. Dajemy dziecku bąka do ręki, prosimy żeby odwróciło się plecami do nas i nakręciło zabawkę. My w tym czasie recytujemy krótki dwuwiersz (patrz niżej) i w tym samym czasie zabieramy jedna z zabawek (chowamy do ręki, jeśli jest duża – za siebie).
Buczy kolorowy bąk,
Co do moich wzięłam rąk?
Po tych słowach dziecko puszcza nakręconego bąka, odwraca się do nas przodem i zgaduje, co schował rodzic, którego przedmiotu brakuje. Ma na to czas dopóki kręci się zabawka. Dobrze jest użyć bąka, który wydaje dźwięk podczas kręcenia się, wtedy dziecko nie musi się odwracać, żeby popatrzeć ile ma jeszcze czasu na odgadnięcie zagadki.


CZĘŚCI CIAŁA MÓWIĄ DOBRANOC

  
Cele:
· Rozbudzanie świadomości własnego ciała
· Poszerzanie znajomości nazw części ciała
· Pobudzenie mięśni całego ciała

Miejsce zabawy: łóżko, podczas układania dziecka do snu

Co warto wiedzieć o zabawie? 
Jako propozycja osiągnięcia celów jest przeznaczona dla dzieci młodszych, ponieważ znają one tylko główne części ciała, a mogą nie wiedzieć gdzie jest kciuk, ramię, łokieć, itp. Z dziećmi w starszym wieku przedszkolnym można przy okazji tej zabawy utrwalić te pojęcia, a przy okazji pobawić się przed snem.

Przebieg: 
Rodzic układa dziecko w łóżku, następnie zachęca, żeby poszczególne części jego ciała „powiedziały mu dobranoc”. Będzie się to odbywało poprzez poruszenie danej części ciała (przybliżeniu jej do rodzica). Np. rodzic mówi „dobranoc mówią twoje ręce”, wtedy dziecko wyciąga ręce w stronę rodzica, itd.

Wskazówki:
Można zaproponować dziecku, aby samo wymyśliło, jakim ruchem żegna się dana część ciała, np. nos może się zmarszczyć. Staramy się wskazywać części ciała mniej znane dziecku, aby się ich uczyło. Nawet, jeśli nie wie, czym poruszyć podpowiedzmy mu, następnym razem już samo będzie potrafiło pokazać.


 

Brak komentarzy:

Copyright © 2016 Mother and Son , Blogger