lutego 01, 2017

Dmuchaj w kaszę!

Jakoś tak się stało, że od okresu ciąży polubiłam się z kaszami. Od pierwszych obiadków podczas rozszerzania diety Bartka, postawiłam na to, aby On także zaprzyjaźnił się z nimi.
Czemu?

Kasze zawierają cenne składniki odżywcze. 
- Błonnik, który reguluje pracę przewodu pokarmowego i zapobiega zaparciom. 
- witaminy z grupy B, które ułatwiają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego
- witamina PP (niacyna) ma duże znaczenie w procesach krwiotwórczych i zapobiega anemii. 

i mineralne :
- fosfor
- wapń
- potas
- magnez
- żelazo
- białko roślinne



Kasze powstają przede wszystkim z jęczmienia, prosa, pszenicy, gryki, owsa i kukurydzy. Najlepsze są grube kasze, bo w nich znajduje się najwięcej zachowanych składników odżywczych. 

Co ważne!
Warto je prużyć. Czyli gotować na małym ogniu i tylko w takiej ilości wody, by całkowicie została wchłonięta. Dzięki temu nie trzeba jej odcedzać i wylewać z wodą cennych składników wypłukanych podczas gotowania. Gdy kasza wchłonie wodę, warto owinąć garnek w ścierkę i odstawić, żeby doszła. Kasze w torebkach zawierają mniej witamin!

Nie wszystkie kasze zawierają gluten, dlatego świetnie nadają się dla dzieci chorujących na celiakię lub alergię. Glutenu nie zawierają kasze jaglana, gryczana, kukurydziana, ryżowa. Zawierają go natomiast manna, kuskus, jęczmienna (perłowa, mazurska i pęczak). 

Kasz jest mnóstwo. I na bank znajdziecie taką, którą polubicie. Zjedzona z białkiem zwierzęcym dostarczy organizmowi pełen zestaw aminokwasów, dzięki którym białko może być w pełni wykorzystane przez organizm. Kasza świetnie nadaje się do zapiekanek, kotlecików czy na nadzienie do pierogów.

Kasza manna - zawiera gluten, jest delikatna, dodaje się ją do warzyw i mleka. Ja czasem zagęszczam nią zupy. 
Kasza ryżowe - bezglutenowa, lekkostrawna (Bartek uwielbia też płatki ryżowe, które zajada z owocami, posypane łyżką kakao)
Kasza gryczana - z ziaren gryki, które są łuskane i prażone. Ma dużą zawartość białka, kwasu foliowego, tłuszczu oraz witamin z grupy B i PP. Zawiera też wapń, żelazo, cynk i fosfor. 
Kasza jaglana - bogata w białko, witaminy z grupy B,E, magnez, potas, fosfor, mangan, cynk i żelazo. Zawiera lecytynę oraz krzemionkę, która pozytywnie wpływa na stawy. Polecana osobom cierpiącym na niedokrwistość oraz alergikom. (To nasza ulubiona.!)
Kasza jęczmienna - Bogate źródło witaminy PP, która ma duży wpływ na kondycję skóry. 
Kasza kukurydziana - zawiera sód, potas, magnez, mangan, żelazo, miedź i witaminę C. 
Kasza kuskus - lekkostrawna. wyróżnia się jednak dużą zawartością białka – jest go więcej niż w innych rodzajach kaszy. Poza tym ma bardzo mało tłuszczu (tylko 2 g w 100 g kaszy) oraz nie zawiera cholesteroluW kaszy kuskus znajdziemy żelazo, sód, wapń, fosfor, witaminy z grupy B (zwłaszcza niacynę oraz kwas foliowy) i błonnik. Warto pamiętać o tym, że przyswajalność żelaza z kuskusu zwiększymy, jedząc go w towarzystwie produktów bogatych w witaminę C (np. papryka, cytrusy). Kuskus jest lekkostrawny, dlatego nadaje się dla wszystkich, którzy dbają o to, by ich posiłki nie obciążały układu pokarmowego. Mogą go jeść kobiety w ciąży oraz osoby starsze, ponieważ nie podrażnia żołądka. Jest banalna w przygotowaniu, bo wystarczy zalać ją odrobiną wrzącej wody i odstawić do napęcznienia i zmiękczenia.

Polecam Wam zbiór najlepszych przepisów na wszystkie kasze : http://www.kaszomania.pl/ 
Strona bardzo przejrzysta, a przepisy genialne!

A może macie jakiś fajny własny przepis? Koniecznie się podzielcie!
Tymczasem lecę gotować krupnik :)

7 komentarzy:

Natalia Róża Świat Tomskiego pisze...

Ja się zupełnie nie znam na kaszach....

Parafrazuje pisze...

U nas kasze często goszczą na stole. Moje dziewczyny uwielbiają. Zwłaszcza jaglaną i gryczaną :)

Zuzanna Antecka pisze...

Kocham kasze :D Najbardziej pęczak, potem wskakuje jaglana! Dodam tylko, że żadna kasza nie ma cholesterolu :) Cholesterol jest tylko w produktach zwierzęcych :)

Anna Rozdejczer pisze...

Lubię! U nas najbardziej ulubiony jest pudding z kaszy jaglanej z sosem truskawkowym! Pycha!

Agnieszka W pisze...

MOje dzieciaki uwielbiają kaszę gryczaną :)

Ola Ćmachowska pisze...

U mnie króluje kasza gryczana i jaglana :). Zarówno na sypki jak i w formie kotlecików, curry, a nawet trufelków czy budyniu! Jednak mimo to, był taki moment w ciąży, ze nie mogłam nawet patrzeć na kaszę. Pozdrawiam, Mamatywna :)

Karolina Tuchalska-Siermińska pisze...

uwielbiamy kasze i są częstym gościem na naszym stole.

Copyright © 2016 Mother and Son , Blogger