maja 10, 2016

Mamo, tato pochwal mnie!

- Mamo, mamo popatrz na mnie! - krzyczał chłopiec który wdrapał się samodzielnie na wysoką drabinkę. 
Matka siedziała nosem w telefonie i nie widziała jak jej syn pokonuje swoje wielkie - małe strachy i wspina się na wyżyny swoich możliwości. 

Stałam z Bartkiem tuż obok, patrzyłam jak wspina się na ślizgawkę od strony ślizgu. Zwykle nie pozwalam Mu na to, ale prócz nas i chłopca z mamą, na placu nikogo nie było, więc nie protestowałam tym razem. Dopingowałam Jego zaciętość i motywowałam, gdy zsuwał się na początek. 
Kiedy udało mu się wejść odtańczyliśmy taniec radości i przybiliśmy "żółwika". Byłam dumna. 
Bart z uśmiechem powtórzył kilkakrotnie swoją wspinaczkę za każdym razem informując "Udało mi się, mami!". 


Tak synku, udało Ci się. 
A ja będę stała zawsze obok, wspierała Cię w Twoich sukcesach i porażkach. Podam Ci dłoń, kiedy będziesz tego potrzebował. 
Wszyscy lubimy być chwaleni. Każdy z nas za wykonaną pracę chętnie przyjmuje dobre słowo szefa.
To bardzo motywujące. Docenianie i zachęta w każdej najdrobniejszej sytuacji kształtują dziecięcą samoocenę, dodają wiarę w ich możliwości. 

Ważne jest, aby Dziecko wiedziało za co jest chwalone. Więc warto rozbudować pochwałę o konkrety : "Świetnie poradziłeś sobie z wejściem na drabinkę". 

Mądra pochwała pociąga za sobą lawinę pozytywnych emocji i sytuacji. Chwalone Dziecko nie tylko jest pewniejsze siebie, ale chętnie podejmuje wyzwania, jest samodzielne i umacnia więź z rodzicami. Nasz Maluch wie, że może na nas polegać, że cieszymy się z każdego Jego sukcesu i nowej umiejętności. 

Lubię chwalić Bartka.
Lubię patrzeć jaki jest z siebie dumny. 
I naprawdę widzę, że każde moje "Super Barti, {...} " , "Ale Ci świetnie poszło {...}" powoduje duże zmiany w Jego zachowaniu. Jest grzeczny, słucha się. Umacnia w sobie poczucie, że poradzi sobie ze wszystkim, jeśli tylko nie zrezygnuje przy pierwszej porażce. 

Wszak czasem trzeba tysiąc razy przegrać, aby raz wygrać, a każda porażka jest szansą, aby spróbować jeszcze raz - tylko mądrzej. 



1 komentarz:

Aleksandra Bohojło pisze...

Doceniając chęci, starania i pracę dziecka wkładane nawet w najdrobniejsze czynności, budujemy jego poczucie własnej wartości. Wydaje mi się, że każdy rodzic to wie, tylko nie każdy potrafi w umiejętny sposób to okazać. Dla dziecka jest to niezwykle ważne, ponieważ pozwala mu to kształtować w sobie pewne postawy, ma wpływ na jego motywację i pozytywne nastawienie, daje mu poczucie bezpieczeństwa i wpływa na przyszłe postawy życiowe.

Copyright © 2016 Mother and Son , Blogger